UU Inclusive Teaching Toolbox


Ontwerpen van een eerlijke toetsing

Een internationale student aan een Nederlandse universiteit werd gevraagd om in een team te werken en als onderdeel van diens beoordeling een eindpresentatie te geven. De beoordeling gebeurde echter voornamelijk op basis van de resultaten van een schriftelijke (geheugen)toets over de inhoud, waarbij de student korte antwoorden moest geven. De student had moeite om te begrijpen wat er van diegene werd verlangd en bijgevolg om goed te presteren bij deze pas ingevoerde toetsvorm, die nieuw was voor de student.  

Het is onwaarschijnlijk dat studenten met verschillende achtergronden allemaal even goed bekend zijn met alle toetsvormen Higher Education Academy . (2014) Assessment and feedback . Vandaar dat het voor docenten van belang kan zijn om zich te informeren over de eerdere ervaringen van studenten met toetsen. Dat kan hiaten of blinde vlekken in een toetsingsmethode aan het licht brengen Higher Education Academy . (2014) Assessment and feedback . Daarnaast stelt het gebruik van meerdere vormen en typen van toetsing studenten in staat om hun vaardigheden of sterke punten op een scala van gebieden te laten zien Cuseo, J. (2021). Effective culturally-inclusive assessment of student learning and academic performance. . De kennis en vaardigheden van studenten kunnen dan door middel van meerdere methoden worden getoetst, wat iedereen een gelijke kans geeft om naar beste vermogen te presteren Cuseo, J. (2021). Effective culturally-inclusive assessment of student learning and academic performance. . Dit is essentieel om er zeker van te zijn dat verschillen tussen studenten in behaalde resultaten niet te wijten zijn aan mate van beheersing van de taal, het niet begrijpen van de toetsingsprocedure of het slecht toegankelijk zijn van de procedure, maar feitelijke verschillen weergeven in hun vaardigheden en kennis op het betreffende vakgebied Higher Education Academy . (2014) Assessment and feedback

Tools

In kaart brengen van voorkennis van studenten   

  • Vraag studenten aan het begin van de cursus om het volgende formulier in te vullen over hun eerdere ervaringen met toetsen of ga de klas rond en vraag naar hun ervaringen.  
  • Als je aanvullende informatie wilt over bijvoorbeeld het soort wetenschappelijke papers dat studenten hebben geschreven, kun je ze vragen om je per e-mail een voorbeeld van een eerdere opdracht toe te sturen.  

Lay-out en speciale voorzieningen of aanpassingen   

  • Vraag studenten of ze beschikken over de noodzakelijke tools en andere hulpmiddelen (bijv. software en apparatuur) om de opdracht uit te voeren LSA Inclusive Teaching University of Michigan: Creating Inclusive Assignments and Assessments .    
  • Vraag studenten of ze extra hulp nodig hebben, bijvoorbeeld extra tijd of een andere aanpassing.  
  • Is het lettertype voor iedereen goed leesbaar? De best leesbare lettertypen zijn Arial en Calibri, 12 pt of groter.  
  • Verzeker je ervan dat afbeeldingen geen essentieel onderdeel van de inhoud vormen en/of maak gebruik van alternatieve tekst om afbeeldingen te beschrijven.   
  • Bespreek de toets uitgebreider met studenten die specifieke zorgpunten hebben, bijvoorbeeld met betrekking tot taal of gezondheid. 

Taal

  • Maak het taalgebruik in de toets niet moeilijker dan het taalgebruik dat in het studiemateriaal of tijdens de colleges of leeractiviteiten is gebruikt en zorg ervoor dat het past bij de fase van de studie waarin de studenten zich bevinden.  
  • Gebruik inclusieve taal. Voor meer informatie over inclusieve taal, zie de betreffende sectie onder “Studiemateriaal”.     
  • Ga na hoe begrijpelijk/toegankelijk je toets voor niet-moedertaalsprekers is, door studenten of collega’s voor wie de taal waarin de toets is gesteld, niet de eerste taal is, om feedback te vragen.  
  • Leg nieuwe, complexe of sleutelwoorden op verschillende manieren uit om de kans te vergroten dat de studenten ze begrijpen.  
  • Geef toestemming om tijdens de toets een woordenboek te gebruiken.   

Inhoud

  • Controleer of de omschrijving van de opdracht of toets geen specifiek inzicht in een bepaalde cultuur (bijv. de Nederlandse) vereist. Internationale studenten zullen een opdracht waarschijnlijk niet begrijpen als die woorden als ‘vmbo’, ‘havo’ of ‘vwo’ bevat, omdat die bekendheid met het Nederlandse onderwijsstelsel vereisen.  

Format

  • Overweeg meerdere toetsmomenten, zodat studenten meer dan één kans hebben om hun kennis en vaardigheden te laten zien Montenegro, E., and Jankowski, N. A. (2017). Equity and assessment: Moving towards culturally responsive assessment. Occasional Paper, 29.
    Cuseo, J. (2021). Effective culturally-inclusive assessment of student learning and academic performance.
    .  
  • Overweeg het gebruik van verschillende toetsvormen, zodat iedereen eerlijk wordt getoetst, ongeacht de specifieke vaardigheden die iemand heeft. Zo kun je bijvoorbeeld schriftelijke en mondelinge toetsen combineren en zowel werk toetsen dat in de klas is gemaakt (zoals quizzen) als huiswerk, en zowel individueel als groepswerk Montenegro, E., and Jankowski, N. A. (2017). Equity and assessment: Moving towards culturally responsive assessment. Occasional Paper, 29.
    Cuseo, J. (2021). Effective culturally-inclusive assessment of student learning and academic performance.
    LSA Inclusive Teaching University of Michigan: Creating Inclusive Assignments and Assessments
    .   
  • Als studenten gerechtvaardigde bezwaren tegen een beoordelingsmethode uiten, overweeg dan om hun kennis op een alternatieve manier te toetsen, bijvoorbeeld door ze een videopresentatie te laten maken in plaats van een ‘liveoptreden’, of door de mogelijkheid te bieden een examen thuis te maken in plaats van het traditionele schriftelijke examen in persoon LSA Inclusive Teaching University of Michigan: Creating Inclusive Assignments and Assessments .