UU Inclusive Teaching Toolbox


Studiemateriaal

Een studente die als eerste in haar familie rechten gaat studeren, is enthousiast over het feit dat ze een juridische carrière gaat beginnen. De literatuur die ze voor de opleiding moet lezen, is echter over het algemeen door mannen geschreven, de rechters in casussen zijn in de regel man en ook de hoogleraren op haar rechtenfaculteit zijn dat voor het grootste deel. Ze vraagt zich af of er in de beroepsgroep wel plaats is voor vrouwen. 

Inclusief studiemateriaal bevat een diversiteit aan afbeeldingen, standpunten en opvattingen van mensen met verschillende achtergronden (bijvoorbeeld qua sociaal-economische status, etniciteit, taal, religie, gender, seksuele geaardheid en capaciteiten). Op die manier kunnen studenten zich gemakkelijker identificeren met het opgegeven studiemateriaal en komen ze in aanraking met een verscheidenheid aan opvattingen, wat leidt tot een breder begrip van de materie. De tools in deze sectie zorgen ervoor dat thema’s vanuit meerdere gezichtspunten worden benaderd, dat de auteurs op leeslijsten meer divers zijn, dat minder stereotypen worden gebruikt en dat tegelijkertijd in de casussen die in de klas worden behandeld en/of de voorbeelden die worden gegeven, mensen met verschillendere achtergronden worden vertegenwoordigd.   

Een thema dat hiermee verband houdt en dat eveneens van belang is, is de toegankelijkheid van studiemateriaal, waaronder studiemateriaal voor studenten met een lichamelijke of psychische functiebeperking Bain, K., Basson, S., Faisman, A., & Kanevsky, D. (2005). Accessibility, transcription, and access everywhere. IBM Systems Journal, 44(3), 589-603.  . Docenten zouden bijvoorbeeld studiemateriaal in verschillende vormen kunnen aanbieden (bijv. visueel, zoals afbeeldingen en stroomschema’s, of in een audioformat, zoals een podcast) om aan te sluiten bij de voorkeuren van studenten Meijs, C., Hurks, P. P., Wassenberg, R., Feron, F. J., & Jolles, J. (2016). Inter-individual differences in how presentation modality affects verbal learning performance in children aged 5 to 16. Child Neuropsychology, 22, 818-836. . Ook software kan helpen om reeds bestaand materiaal toegankelijker te maken, zoals leesapps voor studenten die slechtziend zijn. De toegankelijkheid van studiemateriaal kan ook verband houden met het taalgebruik in de tekst. Wordt bijvoorbeeld veel onnodig jargon gebruikt waardoor de tekst moeilijk leesbaar is? Dit is vooral een probleem voor studenten die de tekst in hun tweede taal moeten lezen.