UU Inclusive Teaching Toolbox


Beoordeling

Een student met een andere moedertaal dan het Nederlands zei vaak moeite te hebben met het Nederlandse vocabulaire. Bij het maken van een toets begreep hij enkele van de woorden en zinnen in een vraag niet (die overigens geen verband hield met de stof). Daarom begreep hij de vraag niet helemaal en kreeg hij een cijfer dat zijn kennis en begrip van de getoetste leerstof niet juist weergaf. 

Studenten kunnen op veel manieren worden beoordeeld, bijvoorbeeld door ze een essay te laten schrijven, een meerkeuzetoets te laten maken of aan de hand van een praktijkopdracht. Nadat een docent de aldus verkregen informatie heeft geanalyseerd, wordt de prestatie van de student in de regel beoordeeld met een cijfer dat bepaalt of die de betreffende cursus met goed gevolg heeft doorlopen. Als alles goed gaat, krijgt de student een cijfer dat zijn prestatie juist weergeeft. Het verkrijgen van een juiste beoordeling van iemands kennis en inzicht kan echter moeilijk zijn. Zoals uit bovenstaand voorbeeld blijkt, is het belangrijk dat docenten nadenken over de toegankelijkheid en inclusiviteit van hun toetsen. Als ze dat nalaten, worden bepaalde soorten bewijs van leren gevalideerd en krijgen die de voorkeur boven andere, wat het onjuiste idee in stand kan houden dat sommige studenten niet in het hoger onderwijs horen Montenegro, E., & Jankowski, N. A. (2017). Equity and assessment: Moving towards culturally responsive assessment. Occasional Paper, 29. . Deze sectie van de Toolbox verschaft docenten strategieën voor het op een eerlijke, betrouwbare en efficiënte manier beoordelen van studenten.