UU Inclusive Teaching Toolbox


Onderwijs- en leeractiviteiten

Met onderwijs- en leeractiviteiten worden activiteiten bedoeld die docenten uitvoeren om de gewenste leerresultaten te bereiken Biggs, J. (2003). Aligning teaching for constructing learning. Higher Education Academy, 1(4). . Enkele voorbeelden:

  • college geven aan een grote groep studenten in een collegezaal; 
  • studenten in een werkgroep samen een casestudy laten doen; 
  • studenten vragen om voorafgaande aan de les literatuuronderzoek te doen. 

Idealiter activeren onderwijs- en leeractiviteiten alle studenten en helpen ze studenten om iets te doen met de kennis die ze opdoen. Op die manier geven studenten door middel van relevante onderwijs- en leeractiviteiten vorm aan hun eigen leren. Het draagt ook bij aan hun motivatie Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Maidenhead, UK: Open University Press. . Gemotiveerde studenten zijn meer geconcentreerd en worden bij het studeren minder snel afgeleid, plannen hun studieactiviteiten beter, verwerken het studiemateriaal diepgaander, zijn minder bezorgd tijdens een toets, zijn meer tevreden over zichzelf en bereiken betere resultaten Vansteenkiste, M., Zhou, M., Lens, W., & Soenens, B. (2005). Experiences of Autonomy among Chinese Learners: Vitalizing or Immobilizing? Journal of Educational Psychology, 97, 468-483. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.3.468

Bij het ontwerpen, selecteren en opnemen van onderwijs- en leeractiviteiten is het belangrijk dat docenten niet alleen de leerdoelen voor ogen houden maar ook de doelgroep, de studenten. Dit betekent dat activiteiten niet alleen studenten moeten activeren, maar ook dat alle studenten erbij moeten worden betrokken en dat alle studenten moeten worden aangemoedigd om mee te doen. Bij het selecteren van geschikte activiteiten moet de docent bijvoorbeeld rekening houden met studenten voor wie het moeilijk is om door de klas te bewegen of die slechtziend zijn. Tot slot: door het gebruiken van onderwijs- en leeractiviteiten die alle studenten aanmoedigen mee te doen, is verzekerd dat meerdere standpunten voor het voetlicht komen en niet alleen die van de studenten die hun stem wat makkelijker laten horen. Maar de echte uitdaging bij het stimuleren van actief meedoen is om activiteiten zo te ontwerpen dat studenten zich op hun gemak voelen en een uitwisseling van uiteenlopende standpunten toejuichen. Openstaan voor nieuwe standpunten is ook belangrijk om in een samenleving te kunnen functioneren waarin je in contact komt met mensen met verschillende achtergronden.  Hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat alle studenten aan alle activiteiten kunnen meedoen? Die vraag komt in deze sectie aan de orde.