UU Inclusive Teaching Toolbox


Leerdoelen

Een aantal jaar geleden werd het masterprogramma Onderwijswetenschappen een Engelstalig masterprogramma. Hierdoor werd het mogelijk voor internationale studenten om zich in te schrijven voor dit programma. Hoewel dit leidde tot een instroom van internationale studenten, leidt een internationale groep studenten niet automatisch tot een ondersteunend internationaal klaslokaal waar diverse achtergronden worden gewaardeerd en studenten positief met elkaar kunnen omgaan en samenwerken. Dit heeft geleid tot het besef dat het masterprogramma als een van zijn expliciete doelen moet hebben dat studenten worden voorbereid op een diverse samenleving. Als gevolg hiervan verandert het programma nu de leerdoelen van sommige van zijn cursussen.

De leerdoelen beschrijven wat de studenten aan het einde van de cursus hebben geleerd, nadat ze alle onderwijs- en leeractiviteiten en beoordelingen hebben doorlopen.   

Op welke terreinen verbeteringen op het gebied van gelijkheid, diversiteit en inclusie mogelijk zijn, kan per vakgebied sterk verschillen. In deze sectie vind je reflectievragen en voorbeelden van leerdoelen als startpunt voor je reflectie. Die vragen en voorbeelden hebben betrekking op de volgende twee thema’s: “Kritische reflectie op kennis en vaardigheden” en “Studenten voorbereiden op een diverse samenleving”.   

De laatste sectie – “Constructieve afstemming” – bevat informatie over hoe je ervoor kunt zorgen dat de diverse en inclusieve leerdoelen die je hebt geformuleerd, consistent op elkaar aansluiten in je onderwijs- en leeractiviteiten en beoordeling.