UU Inclusive Teaching Toolbox


Selecteren van casussen die de diversiteit van de samenleving weerspiegelen en geen heftige emotionele reacties oproepen

Tijdens een examen had een van de vragen betrekking op een casestudy van een slachtoffer van seksuele agressie. De seksuele agressie werd in het examen vrij uitvoerig beschreven. Een van de studenten die het examen deed, had zelf te maken gehad met seksuele agressie, waardoor de casus bij hen een heftige emotionele reactie teweegbracht. Hen had daardoor moeite om de vraag te beantwoorden en kon zich ook de rest van het examen nauwelijks concentreren, wat waarschijnlijk van invloed is geweest op hun cijfer.   

Ongeacht het format, bevatten veel typen toetsen voorbeelden, casussen of hypothetische situaties die opgelost moeten worden. Bij het selecteren of schrijven van zo’n casus moet rekening worden gehouden met twee belangrijke aspecten. Ten eerste moet er binnen de gebruikte casussen diversiteit zijn, die vaak ontbreekt in het materiaal van universiteiten Dei, G. (2016). Decolonizing the university: The challenges and possibilities of inclusive education. Socialist Studies/Études Socialistes, 11(1), 23-23.  . Diversiteit betekent hier niet alleen dat de mensen die in de casus voorkomen (cliënten, patiënten, enz.) een diverse achtergrond hebben (qua etniciteit, gender, enz.), maar ook dat de casus vanuit verschillende gezichtspunten wordt beschreven (bijv. niet alleen het gezichtspunt van de arts, maar ook dat van de patiënt). Diversiteit in casussen bereidt studenten beter voor op de situatie in de huidige samenleving, waarin ze zullen werken met een divers scala aan mensen. Bovendien is het motiverend voor studenten uit van een ondervertegenwoordigde groep om zich in de cursus vertegenwoordigd te zien, iets waarvan zelfs is gebleken dat het de maatschappelijke betrokkenheid van studenten vergroot Bowman, N. A. (2011). Promoting participation in a diverse democracy: A meta-analysis of college diversity experiences and civic engagement. Review of Educational Research 81 (1), 29-68. . Maar het gebruik van stereotyperende voorbeelden kan ook problematisch zijn.  

Het tweede aspect dat bij het selecteren en schrijven van casussen in aanmerking moet worden genomen, is dat de content ervan een heftige emotionele reactie bij studenten kan oproepen. Het is belangrijk dat, voor zover mogelijk en afhankelijk van de stof die wordt getoetst, wordt voorkomen dat studenten door een casus worden getriggerd , wat hun cijfer negatief kan beïnvloeden. De volgende sectie bevat tools betreffende content die studenten kan triggeren, alsook tools voor het schrijven/selecteren van casussen die de diversiteit van de samenleving weerspiegelen zonder stereotyperend te zijn.  

Tools  

Hoe je voor een toets casussen schrijft/selecteert die de diversiteit van de samenleving weerspiegelen  

Om diversiteit in een toets (of studiemateriaal) te verzekeren, kan het volgende stappenplan worden gevolgd: 

  1. Wat heb ik nu?   
  2. Ontbreekt een aspect? Zo ja, is dat een probleem?   
  3. Vermijden van stereotypen in visuals of voorbeelden/casussen en zoeken naar alternatieven (met voorbeeld)   

 1. Wat heb ik nu?

In deze stap kijk je naar de huidige situatie met betrekking tot de voorbeelden/casussen die in het toetsmateriaal zitten. Twee vragen zijn hierbij van belang: 1) zijn mensen met verschillende achtergronden goed vertegenwoordigd in de toets, en 2) worden die mensen op een stereotiepe wijze beschreven of afgebeeld?    

Overzicht “Weergaven van mensen met verschillende achtergronden in voorbeelden/casussen en visuals” 

Ga de volgende vragen langs om de voorbeelden/casussen en visuals te beoordelen. Download word versie :

  1. Zijn mensen met een ander gender dan man of vrouw (bijv. non-binair) opgenomen in …
  2. Worden evenveel vrouwen als mannen afgebeeld/ beschreven in …      
  3. Zijn ook niet-heteroseksuele stellen (bijv. twee vrouwen) opgenomen in …   
  4. Worden mensen met verschillende etniciteiten/nationaliteiten beschreven/afgebeeld in …   
  5. Worden mensen met verschillende geloofsovertuigingen (bijv. moslim, jood) beschreven/afgebeeld in …   
  6. Worden mensen met een lichamelijke en/of psychische functiebeperking beschreven/afgebeeld in … 
  7. Worden mensen met verschillende sociaal-economische statussen beschreven/afgebeeld in …   
  8. Worden mensen met verschillende leeftijden beschreven/afgebeeld in …  
  9. Zijn er overlappen tussen diversiteitsaspecten (bijv. een vrouw met een functiebeperking) opgenomen in …   

2. Ontbreekt een aspect? Zo ja, is dat een probleem?  

Afhankelijk van het aantal voorbeelden/casussen in de toets, kan het moeilijk zijn om alle aspecten van diversiteit te bestrijken. Vaak moet een keuze worden gemaakt. Stel je bij het het maken van die keuze de volgende vragen:   

  • Welke aspecten van diversiteit houden het meest verband met het thema van de cursus?   
  • Voor welke groepen geldt dat de kans dat studenten in hun toekomstige beroep met hen in contact zullen komen, het grootst is?    
  • Welke groepen zijn ondervertegenwoordigd in de visuals en voorbeelden/casussen?  

Gebaseerd op

Dei, G. (2016). Decolonizing the university: The challenges and possibilities of inclusive education. Socialist Studies/Études Socialistes, 11(1), 23-23.

Bowman, N. A. (2011). Promoting participation in a diverse democracy: A meta-analysis of college diversity experiences and civic engagement. Review of Educational Research 81 (1), 29-68. doi: https://doi.org/10.3102/0034654310383047

Coomer, M. N., Skelton, S. M., Kyser, T. S., Warren, C., & Thorius, K. A. K. (2017). Assessing bias in standards and curricular materials. Equity Tool. Indianapolis, IN: Great Lakes Equity Center.

3. Vermijden van stereotypen in voorbeelden en visuals

Wanneer casussen/voorbeelden en visuals meer divers worden gemaakt, bestaat het risico van stereotypering. Onderstaande tabel bevat voorbeelden van stereotiepe weergaven met een korte toelichting. 

Overzicht “Vermijden van stereotiepe weergaven”

Aspect van diversiteit  Stereotiep(e) voorbeeld/casus of visual   Toelichting   
Sekse/gender   In een college over statistiek wordt een voorbeeld gegeven waarin de tevredenheid over hun leven van vennoten en haarstylisten wordt vergeleken. Het voorbeeld wordt geïllustreerd met een afbeelding van mannelijke zakenpartners en vrouwelijke haarstylisten.   Vrouwen en mannen worden vaak afgebeeld terwijl ze een bepaald beroep uitoefenen. Dat houdt het idee in stand dat vrouwen en mannen van nature zijn voorbestemd voor een bepaalde rol in de maatschappij. Vandaar dat het belangrijk is dat beide genders in verschillende beroepen worden afgebeeld.   
Seksuele geaardheid   Studenten geneeskunde krijgen een casus waarin een persoon die homoseksueel is, met hiv is geïnfecteerd.   Homoseksuele mannen worden vaak gestereotypeerd als personen die een promiscue leven leiden en seksueel overdraagbare infecties als aids hebben. Maar personen die heteroseksueel zijn, kunnen natuurlijk ook met hiv geïnfecteerd worden en aids krijgen.    
Etniciteit/nationaliteit   Rechtenstudenten krijgen een casus waarin een persoon van Marokkaanse afkomst steelt van een witte persoon.   Hoewel criminaliteit onder alle etniciteiten en nationaliteiten voorkomt, worden niet-witte mensen vaak geassocieerd met criminaliteit. Het is belangrijk om dit stereotype te ontkrachten.   
Functiebeperking plus gender   In een psychologiecollege wordt een voorbeeld gegeven van een jongen met autisme als functiebeperking.  Mensen met autisme worden vaak weergegeven als mannen/jongens, wat het moeilijker maakt om autisme bij vrouwen/meisjes vast te stellen, hoewel het ook daar voorkomt. Autisme heeft niet alleen negatieve maar ook positieve kenmerken.   

 

Gebaseerd op

Coomer, M. N., Skelton, S. M., Kyser, T. S., Warren, C., & Thorius, K. A. K. (2017). Assessing bias in standards and curricular materials. Equity Tool. Indianapolis, IN: Great Lakes Equity Center.

Dei, G. (2016). Decolonizing the university: The challenges and possibilities of inclusive education. Socialist Studies/Études Socialistes, 11(1), 23-23. 

Bowman, N. A. (2011). Promoting participation in a diverse democracy: A meta-analysis of college diversity experiences and civic engagement. Review of Educational Research 81 (1), 29-68. doi: https://doi.org/10.3102/0034654310383047

Eisner, S. 2013. Bi: Notes for a Bisexual Revolution. Berkeley, CA: Seal Press.

Voor meer informatie, zie diversiteit in studiemateriaal

Selecteren/schrijven van casussen die geen/ zo min mogelijk heftige emotionele reacties oproepen   

Vermijd, voor zover mogelijk, het gebruik van voorbeelden die bij studenten een heftige emotionele reactie kunnen oproepen. Als het gebruik van dergelijke voorbeelden of casussen onvermijdelijk is, kan het onderstaande stappenplan helpen om tot een weloverwogen beslissing te komen:     

Stap 1: Wat heb ik?  

Onderzoek de inhoud van het toetsmateriaal op thema’s die bij studenten een heftige emotionele reactie zouden kunnen oproepen. De thema’s die zo’n reactie het vaakst teweegbrengen, zijn:   

  • homo- en transfobie;   
  • geweld, oorlog, misbruik, afbeeldingen van bloed;   
  • verkrachting en andere vormen van seksueel geweld;   
  • racisme en seksisme;  
  • automutilatie/suïcide;  
  • eetstoornissen/body-shaming.   

Stap 2: Beoordeel en vervang content of voeg een triggerwaarschuwing toe  

Beoordeel om te beginnen of de voorbeelden/casussen die een van deze mogelijke triggers bevatten, inhoudelijk noodzakelijk zijn voor de toets. Als ze niet nodig zijn, overweeg dan om ze te verwijderen en te vervangen door een ander(e) voorbeeld/casus. Als het echter zeer waarschijnlijk is dat studenten later in hun beroepsleven met dergelijke kwesties te maken krijgen, kan het noodzakelijk zijn dat ze hiermee leren omgaan. Zo kan het voor een rechtenstudent die zich specialiseert in strafrecht belangrijk zijn dat die leert omgaan met afbeeldingen van geweld en bloed. Voor studenten statistiek daarentegen zullen casussen en visuals die een emotionele reactie triggeren, in veel gevallen onnodig afleiden.  

Dus als een casus elementen bevat die een heftige emotionele reactie kunnen uitlokken, overweeg dan het volgende:  

  1. als de elementen die een emotionele reactie kunnen uitlokken inhoudelijk niet noodzakelijk zijn voor de toets of de cursus in het algemeen, verwijder ze dan en vervang ze door een ander(e) voorbeeld/casus/visual;  
  2. als de elementen die een emotionele reactie kunnen uitlokken relevant zijn voor de cursus en/of waarschijnlijk een zeer grote rol zullen spelen in het latere beroepsleven van de studenten, overweeg dan om het materiaal te behouden maar aan het begin een triggerwaarschuwing toe te voegen, zodat studenten zich mentaal kunnen voorbereiden. Een triggerwaarschuwing kan als volgt worden geformuleerd: “Dit examen bevat een verwijzing naar/overweging ten aanzien van thema x, y, z, dat bij sommige studenten ongewenste en beangstigende herinneringen of gedachten kan oproepen.”  

Gebaseerd op

Bentley, M. (2017). Trigger warnings and the student experience. Politics, 37(4), 470-485.

LaBossiere, M. (2014). Trigger Warnings and Academic Freedom I. Talking Philosophy.

Lockhart, E. A. (2016). Why trigger warnings are beneficial, perhaps even necessary. First Amendment Studies, 50(2), 59-69.

Voor meer informatie over het gebruik van triggerwaarschuwingen in een cursus, zie Trigger Warning in Learning Materials