UU Inclusive Teaching Toolbox


Triggerwaarschuwingen

Tijdens een college over statistiek werd aan de hand van een voorbeeld uitgelegd hoe een bepaalde statistische test moet worden uitgevoerd. In dat voorbeeld werden de gemiddelden vergeleken van anorexia-patiënten die verschillende behandelingen ontvingen. Een van de aanwezige studenten die toen herstellende was van anorexia, werd in hevig mate getriggerd door de lage cijfers die in het voorbeeld werden genoemd, wat ertoe leidde dat zij de rest van de dag moeite had om te eten.

Bij mijn college over de toepassing van het strafrecht op zaken van seksueel geweld geef ik zowel in de syllabus als voorafgaande aan de les een triggerwaarschuwing. Zo wordt niemand van de studenten overrompeld door het thema en kunnen ze zich mentaal voorbereiden, dan wel besluiten om niet deel te nemen. Gezien het hoge percentage studenten aan de UU dat slachtoffer is geweest van een vorm van seksuele intimidatie, vind ik het gepast om een triggerwaarschuwing te geven.

Sommige content die in een cursus wordt gebruikt, kan bij studenten net zo goed als bij docenten beangstigende herinneringen of gedachten oproepen. Dat kunnen bijvoorbeeld studenten zijn die in een oorlog, door een ongeval of als gevolg van misbruik een trauma hebben opgelopen. Om nog meer schade te voorkomen, wordt aanbevolen om in voorkomende gevallen triggerwaarschuwingen te gebruiken. Een triggerwaarschuwing is een expliciete kennisgeving dat het materiaal dat in een specifieke leeromgeving wordt gebruikt, als verontrustend, beangstigend of beledigend kan worden ervaren.   LaBossiere, M. (2014). Trigger Warnings and Academic Freedom I. Talking Philosophy. Lockhart, E. A. (2016). Why trigger warnings are beneficial, perhaps even necessary. First Amendment Studies, 50(2), 59-69.

Met een triggerwaarschuwing kan een docent studenten die een gerelateerde traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt vooraf in kennis stellen van de betreffende content en ze in staat stellen zelf te beslissen of ze er in een academische context opnieuw mee geconfronteerd willen worden. Een triggerwaarschuwing helpt deze studenten om zich mentaal voor te bereiden op content die mogelijk een heftige emotionele reactie bij hen zal oproepen, dan wel om te beslissen die specifieke content niet te lezen of bekijken omdat ze die psychisch te belastend vinden Eisner, S. 2013. Bi: Notes for a Bisexual Revolution. Berkeley, CA: Seal Press. . Dat kan beter zijn voor hun welzijn en daarmee voor hun academische prestaties. Studenten die vooraf worden gewaarschuwd dat de les verband zal houden met een traumatische gebeurtenis die ze hebben meegemaakt, kunnen zich mentaal voorbereiden en daardoor toch aan de discussie deelnemen. Zonder een dergelijke waarschuwing brengt het discussiethema mogelijk een schok bij hen teweeg waardoor ze niet in staat zijn om zinvol deel te nemen. 

Tegenstanders van triggerwaarschuwingen stellen dat het geven van zo’n waarschuwing een vorm van censuur is en dat het onmogelijk is om vooraf te weten welke studenten door welk deel van het cursusmateriaal geschokt zullen zijn. Het is aan de docent om te bepalen of die een triggerwaarschuwing geeft. Wel wordt aanbevolen om de beslissing om dit wel of niet te doen met de nodige zorgvuldigheid te nemen.

Tools

Om te bepalen of een triggerwaarschuwing moet worden gegeven, kan het volgende stappenplan worden gevolgd:  Bentley, M. (2017). Trigger warnings and the student experience. Politics, 37(4), 470-485. Eisner, S. 2013. Bi: Notes for a Bisexual Revolution. Berkeley, CA: Seal Press. LaBossiere, M. (2014). Trigger Warnings and Academic Freedom I. Talking Philosophy. Lockhart, E. A. (2016). Why trigger warnings are beneficial, perhaps even necessary. First Amendment Studies, 50(2), 59-69.

Stap 1: Wat heb ik? 

Onderzoek de inhoud van het materiaal op thema’s die bij studenten een heftige emotionele reactie zouden kunnen oproepen. Thema’s die als gevolg van een eerdere traumatische gebeurtenis of anderszins een extreem negatieve emotionele reactie kunnen oproepen, zijn: 

  1. homofobie of transfobie;   
  2. ontleding/bloed;   
  3. verkrachting en andere vormen van seksueel geweld;   
  4. geweld;   
  5. misbruik en dood;   
  6. racisme;   
  7. automutilatie;   
  8. suïcide/suïcidale gedachten;   
  9. eetstoornissen/fat-shaming. 

Stap 2: Beoordeel en vervang of plaats een triggerwaarschuwing

Beoordeel of de voorbeelden/casussen/artikelen/visuals die een of meer van deze potentiële triggers bevatten, essentieel zijn voor de cursus. 

  1. Zo nee, overweeg dan om ze te verwijderen of te vervangen door een ander(e) voorbeeld/casus/artikel/visual. Je kunt de studenten eventueel zelf laten kiezen. Leg ze dan meerdere voorbeelden/casussen/artikelen/visuals voor om een keuze uit te maken, waaronder die met de triggerwaarschuwing.   
  2. Zo ja, geef een triggerwaarschuwing. Gebruik een formulering als de volgende: “Dit/deze college/video/artikel bevat een verwijzing naar/overweging ten aanzien van thema/afbeelding x, y, z, dat/die bij sommige studenten ongewenste en beangstigende herinneringen of gedachten kan oproepen.”  

Stap 3: Waarschuw van tevoren 

Geef de triggerwaarschuwing vooraf:   

  1. Geef de triggerwaarschuwing voordat je de betreffende content laat zien, zodat de studenten zich mentaal kunnen voorbereiden.  
  2. Je kunt een triggerwaarschuwing in de klas geven, maar vóór aanvang van de les, wanneer tijdens de les een beangstigend onderwerp zal worden behandeld, door bijvoorbeeld het volgende te zeggen: “In deze les worden onderwerpen behandeld waarvan de inhoud voor sommigen beangstigend kan zijn.”  
  3. Je kunt een triggerwaarschuwing in het cursushandboek/op het bord plaatsen als artikelen of een college mogelijke triggers bevatten.   
  4. Je kunt triggerwaarschuwingen in de cursusbeschrijving geven, zodat studenten daar bij de cursusselectie rekening mee kunnen houden (als het een optionele cursus is).

Stap 4: Communiceer met studenten die op basis van een triggerwaarschuwing besluiten om bepaald studiemateriaal niet tot zich te nemen. 

Als een student ervoor kiest om een artikel niet te lezen, een college niet te volgen of een video of ander studiemateriaal niet te bekijken, is het belangrijk om met die student in gesprek te gaan. Je zou de student kunnen voorstellen om de aantekeningen van een medestudent te kopiëren. Een andere mogelijkheid is om te bepreken welk materiaal de student wel kan bekijken/lezen of om over een vervangende opdracht te praten.    

Voorbeeld

In een cursus over seksepolitiek kwam geweld tegen vrouwen aan de orde. Er werd literatuur opgegeven waarin dergelijk geweld wordt geanalyseerd vanuit feministisch perspectief, inclusief een beschrijving van voorbeelden. In de cursus werd ook een video aanbevolen (maar die was geen verplichte stof). De docent waarschuwde de studenten voor de inhoud van de video en raadde ze aan om er pas thuis naar te kijken – en niet alleen, maar samen met andere (vrouwelijke) studenten.  

Aanvullende hulpmiddelen

Lockhart, E. A. (2016). Why trigger warnings are beneficial, perhaps even necessary. First Amendment Studies, 50(2), 59-69.

https://newrepublic.com/article/121820/my-students-need-trigger-warnings-and-professors-do-too

https://www.theguardian.com/higher-education-network/2016/jun/14/i-use-trigger-warnings-but-im-not-mollycoddling-my-students

https://www.healthline.com/health/triggered