UU Inclusive Teaching Toolbox


Een eerlijke beoordeling geven

Een rechtenstudent met een Marokkaanse achtergrond was bang om een essay te schrijven over de repatriëring van kinderen geboren uit Nederlandse leden van Islamitische Staat, omdat ze bezorgd was dat haar opvattingen en themakeuze in verband zouden worden gebracht met haar etniciteit en een negatief effect zouden hebben op haar beoordeling. 

Sommige docenten beoordelen het werk van studenten bewust of onbewust op wie ze zijn Montenegro, E., & Jankowski, N. A. (2017). Equity and assessment: Moving towards culturally responsive assessment. Occasional Paper, 29. . Impliciete bias verwijst naar onbewuste attitudes, reacties, stereotypen en categoriseringen die van invloed zijn op iemands gedrag en inzicht Gonzalez, C. M., Lypson, M. L., & Sukhera, J. (2021). Twelve tips for teaching implicit bias recognition and management. Medical Teacher, 43(12), 1368-1373 . Impliciete bias uit zich op verschillende manieren, bijvoorbeeld door op basis van het ras of de sociaal-economische status van een student, van bepaalde vooronderstellingen over die student uit te gaan (voor meer informatie, zie “Aanpakken van je eigen vooroodelen” in “Rol van de docent”). Van positieve bias is sprake als een docent studenten met een etnische-minderheidsachtergrond meer prijst en minder kritiek geeft dan studenten uit de dominante groep in de samenleving Harber, K. D., Gorman, J. L., Gengaro, F. P., Butisingh, S., Tsang, W., & Ouellette, R. (2012). Students' race and teachers' social support affect the positive feedback bias in public schools. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1149. . Dit is op veel manieren problematisch, omdat het de academische prestaties van studenten kan ondergraven en de indruk kan wekken dat docenten uiteenlopende verwachtingen hebben Harber, K. D., Gorman, J. L., Gengaro, F. P., Butisingh, S., Tsang, W., & Ouellette, R. (2012). Students' race and teachers' social support affect the positive feedback bias in public schools. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1149. . Daarom is het belangrijk dat de identiteit en opvattingen van een student geen invloed hebben op diens beoordeling.   

Tools

Impliciete bias

Om te voorkomen dat de identiteit of opvattingen van studenten geen invloed hebben op jouw beoordeling van hun werk, kun je het volgende doen:  

  • Beoordeel studenten anoniem (op examenformulieren en papers staat dan alleen het nummer van de student).  
  • Laat de toets in het geval van een presentatie beoordelen door een andere docent, die de student niet kent.  
  • Gebruik meerdere beoordelaars en/of beoordelingen om het bereiken van een objectieve en eerlijke beoordeling in de hand te werken.     
  • Gebruik voor de beoordeling een rubric (meer informatie hierover is te vinden in “Ontwerpen van een eerlijke toetsing”).  

Taal

In het geval van cursussen die in het Engels worden gegeven, zal de meerderheid van de studenten in hun tweede of zelfs derde of vierde taal worden getoetst. Ook voor cursussen die in het Nederlands worden gegeven, geldt dat sommige studenten in hun tweede of derde taal zullen werken. Vandaar dat het belangrijk is dat strategieën worden ontwikkeld waardoor bij de beoordeling het relatieve belang van taal en inhoud tegen elkaar worden afgewogen. Deze moeten tot uitdrukking komen in de vermelde toetsingscriteria. Sommige van die strategieën worden hieronder beschreven:  

  • Zoek naar ideeën en de onderbouwing daarvan. Lees snel, zodat je niet verstrikt raakt in aspecten van secondair belang, zoals grammaticale fouten Higher Education Academy . (2014) Assessment and feedback .   
  • Bepaal van tevoren hoe belangrijk accuraat taalgebruik is en voor welk percentage van het totaalcijfer dit aspect meetelt, en communiceer dit aan de studenten.  
  • Verzeker je ervan dat alle beoordelaars het eens zijn over het relatieve belang en de weging van accuraat taalgebruik en nauwkeurige verwoording in een bepaalde toets.  
  • Bepaal het taalniveau dat op dat punt van de opleiding mag worden verlangd. 
  • Bepaal of examenvragen in verschillende vormen mogen worden beantwoord. 

Aanvullende hulpbronnen 

Examens in een tweede taal doen: Sitting exams in a second language minimising bias maximising potential – Oxford Brookes University

Webinar over eerlijk toetsen: Webinar: Diversity, Equity, and Assessment – YouTube