UU Inclusive Teaching Toolbox

Aanpakken van je eigen vooroordelen

Een docent kiest er bewust voor om een verlegen Japanse studente geen vragen te stellen in de klas, omdat de docent ervan uitgaat dat haar Engels niet erg goed is en het cultureel gezien ongepast zou zijn om haar ten overstaan van de andere studenten in verlegenheid te brengen.

Impliciete bias verwijst naar het geheel van onbewuste attitudes, reacties, stereotypen en categoriseringen die van invloed zijn op ons gedrag en onze opvattingen. Impliciete bias kan op verschillende manieren tot uitdrukking komen, bijvoorbeeld door uit te gaan van vooronderstellingen over je studenten op basis van hun etniciteit of sociaal-economische status. Niet alleen studenten die je als ‘anders’ beschouwt, ook studenten waarmee je een bepaalde identiteit meent te delen, kunnen het voorwerp van impliciete bias zijn. Het is belangrijk om iets te doen aan biases, omdat ze onjuist kunnen zijn en stereotypen in stand kunnen houden die nadelig kunnen zijn voor het leren en het latere beroepsleven van studenten. Zo lopen studenten die veelvuldig worden geconfronteerd met een negatief stereotype over de maatschappelijke groep waartoe ze behoren, het risico dat ze dat stereotype bevestigen als zijnde een kenmerk van zichzelf.  Uit studies is gebleken dat negatieve stereotypen in verband met prestaties een selffulfilling prophecy kunnen worden, met nadelige gevolgen voor zowel het leren als het zelfvertrouwen. Spencer, S. J., Logel, C., & Davies, P. G. (2016). Stereotype threat. Annual review of psychology67(1), 415-437.

Ramdas, S., Slootman, M., & Van Oudenhoven-Van der Zee (2019). The VU mixed classroom model.

Tools

Je eigen vooronderstellingen in twijfel trekken

• Vraag je studenten om feedback. Gebruik de tussentijdse evaluatie van de cursus om na te gaan of, en zo ja hoe, je impliciete bias tot uitdrukking komt in je interacties in de klas. Vraag je studenten om via de “Reflectietool” feedback te geven over de cursus.
    • Maak geen aannames, maar vraag. In plaats van aan te nemen dat studenten al dan niet ervaring/expertise met betrekking tot een bepaald gebied of thema hebben, kun je ze ook vragen of ze die ervaring/expertise hebben en of ze die met de groep willen delen LSA Inclusive Teaching University of Michigan: Implicit bias .

Geef alle studenten evenveel vertrouwen en gelijke kansen (Inclusive Teaching at Columbia).

• Maak duidelijk wat je verwacht van je klas en alle studenten. Communiceer leerdoelen, cursusdoelen en algemene verwachtingen ten aanzien van de attitudes en het gedrag van studenten Appert et al., Guide for Inclusive Teaching at Columbia . Leg bijvoorbeeld uit wat de cursusdoelen zijn, maar ook aan welke ‘ongeschreven’ regels de ‘modelstudent’ van de UU zich houdt. Discussieer/debatteer met je studenten over deze regels.
    • Streef ernaar om aandacht te besteden aan/oogcontact te maken met al je studenten – en niet alleen maar enkele.
    • Verzeker je ervan dat de feedback en beoordelingen die je geeft uitsluitend zijn gebaseerd op de kwaliteit van het werk van de student. Beoordeel studenten zoveel mogelijk blind om bias uit te sluiten (voor meer informatie zie “Beoordeling”).

Reageren op microagressie

De meeste mensen maken zich bewust of onbewust wel eens schuldig aan microagressie. Onder microagressie verstaan we “de alledaagse kleineringen of beledigingen, bedoeld of onbedoeld, en van verbale of niet-verbale aard of veroorzaakt door de omgeving, waarmee een vijandige, vernederende of negatieve boodschap wordt gecommuniceerd, uitsluitend omdat de persoon aan wie de boodschap is gericht tot een gemarginaliseerde groep behoort” Sue, D. W.; Bucceri, J.; Lin, A. I; Nadal, K. L.; and Torino, G. C. (2007). Racial microaggressions and the Asian American Experience. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology. Vol. 13. No. 1. pp. 72-81 . Microagressie komt met name voor in internationale of interculturele settings als de UU. Voor meer informatie over microagressie en voorbeelden, zie: “Omgaan met spanningen en microagressie in de klas”. Microagressie kan ontzettend gênant, kwetsend of stressvol zijn, maar je kunt er wat aan doen, en zou er ook wat aan moeten doen.

• Om te beginnen moet je bereid zijn om naar de gekwetste persoon te luisteren om te begrijpen waarom die zich gekwetst voelt en die het gevoel te geven dat er wordt geluisterd. Het maken van oprechte excuses is ook aan te raden.
    • Als een student je benadert om te zeggen beledigd te zijn door iets wat je hebt gezegd, neem dan de tijd om te luisteren. Gezien de ongelijke machtsverhouding tussen jou en de student zal het voor diegene toch al niet makkelijk zijn geweest om naar je toe te stappen. Sta open voor de klacht en luister om te luisteren, en wees in beginsel bereid om je gedrag aan te passen Treviño, J. (n.d.). Diversity and Inclusiveness in the Classroom. The University of Arizona. .
    • Als je in de klas getuige bent van microagressie tussen studenten, is het raadzaam om de betreffende studenten afzonderlijk te spreken en een gesprek tussen hen op gang te brengen. Treed op als bemiddelaar en neem desgevraagd deel aan het gesprek.

Aanvullende hulpmiddelen

Ambrose, S., Lovett, M., Bridges, M., DiPietro, M., & Norman, M. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching (First ed., The jossey-bass higher and adult education series). San Francisco, CA: Jossey-Bass

Training Bias offered by the UMCU: Training Bias en onderwijs – UMC Utrecht