Eerlijke feedback geven
Een studente ziet dat haar beoordeling is gebaseerd op “hard werken en veel moeite doen”, terwijl een mannelijke student met hetzelfde cijfer wordt beloond voor zijn “intelligentie en inzicht”. De studente voelt zich hierdoor slecht, omdat de feedback impliceert dat haar cijfer niet kan worden toegeschreven aan haar intellect.
Het is belangrijk studenten feedback te geven over hun beoordeling, met name om het cijfer te motiveren en verbeterterreinen aan te geven. De wijze waarop docenten dat doen, heeft invloed op het beeld dat studenten van zichzelf en hun competenties hebben, wat weer invloed heeft op hun studie en betrokkenheid
Graham, S. (2020). An attributional theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, 101861.
Harber, K. D., Gorman, J. L., Gengaro, F. P., Butisingh, S., Tsang, W., & Ouellette, R. (2012). Students’ race and teachers’ social support affect the positive feedback bias in public schools. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1149–1161.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315–341.
. Vandaar dat het belangrijk is om juiste, gedetailleerde en gepersonaliseerde feedback te geven over hoe hun prestaties zich tot de verwachte standaard verhouden. Het is belangrijk om ook op positieve aspecten te wijzen en stimulerende en constructieve feedback te geven die studenten het gevoel geeft dat ze hun toekomstige resultaten in eigen hand hebben, en het vertrouwen dat ze beter kunnen.
Gebaseerd op
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315–341
Reyna, C. (2000). Lazy, Dumb, or Industrious: When Stereotypes Convey Attribution Information in the Classroom. Educational Psychology Review, 12(1), 85–110.
Reyna, C. (2008). Ian is intelligent but Leshaun is lazy: Antecedents and consequences of attributional stereotypes in the classroom. European Journal of Psychology of Education, 23(4), 439-458.
Tools
Dat kan op de volgende manieren:
- Geef specifieke en informatieve feedback en niet alleen maar een cijfer (of klassenrang). Verstrek, voor zover mogelijk, een model voor een betere toetsstrategie en/of verwijs naar referentiemateriaal dat de student kan helpen om tot betere prestaties te komen.
- Geef gepersonaliseerde feedback waarin specifiek wordt ingegaan op persoonlijke acties en gedragingen van de student die verbetering behoeven voor een bepaalde toets, in plaats van feedback over het algemene karakter van de student of het lidmaatschap van de groep.
- Geef positieve feedback waarin je de sterke punten van de student erkent en geef de student het vertrouwen dat die productieve verbeteringen kan maken waardoor die bij de volgende toetsen beter presteert.
Gebaseerd op
Higher Education Academy. (2014) Assessment and feedback
Cuseo, J. (2021). Effective culturally-inclusive assessment of student learning and academic performance.
Aanvullende hulpmiddelen
De gevolgen van stereotiepe bedreiging voor de studieprestaties van witte en niet-witte hogeronderwijsstudenten uit lage-inkomensgroepen: (PDF) The consequences of stereotype threat on the academic performance of White and non-White lower income college students (researchgate.net)
tereotiepe bedreiging: het effect van verwachtingen op prestaties: Stereotype threat: The effect of expectancy on performance | Request PDF (researchgate.net)