Constructieve afstemming
Een student vindt het verwarrend dat, hoewel die literatuur in de klas vanuit meerdere standpunten heeft bestudeerd en het gevoel heeft dat dit een onderdeel van de leerstof voor de toets is, dit niet wordt genoemd in de leerdoelen voor de cursus. Dit leidt tot verwarring en frustratie bij de student, omdat die niet weet wat er verwacht wordt.
Bij het beschrijven van de leerdoelen voor de cursus is het essentieel dat de leerstof, de gebruikte onderwijsstrategieën en de toegepaste beoordelingen, op elkaar zijn afgestemd, zodat ze maximaal bijdragen aan het leerproces. Diversiteits- en inclusie-aspecten zijn vaak opgenomen in de leerdoelen, maar vormen geen onderdeel van de leerstof voor de toets. Het omgekeerde kan ook: een verandering in de leerstof (bijv. opnemen van literatuur waarin een onderwerp vanuit verschillende standpunten wordt besproken), komt niet tot uitdrukking in de leerdoelen. De verschillende elementen van een cursus op elkaar afstemmen, wordt ook wel constructive alignment genoemd Biggs, J. (2014). Constructive alignment in university teaching. HERDSA Review of Higher Education, 1, 5-22. .
Tools
Afstemmen van je cursus
Een goede manier om je ervan te vergewissen dat alle elementen van het curriculum en de leeractiviteiten op elkaar aansluiten, is door het ontwerp van de cursus van achteren naar voren door te lopen. Dit betekent dat wanneer je alle leerdoelen hebt beschreven, je een voor een controleert of de leerdoelen zijn terug te vinden in de leerstof, de gebruikte onderwijsstrategieën bijdragen aan de leerdoelen en de gebruikte toetsvorm past bij de leerdoelen. Nuttige informatie over hoe constructieve afstemming in het algemeen kan worden toegepast .
Leerdoelen | Inhoud | Instructie strategie | Beoordeling |
Definieer en beschrijf de verschillende zaken gerelateerd aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. | Hoorcolleges 1 en 2 en literatuur | Klassicale discussie niet relevant | Essay vraag tentamen |