Studenten voorbereiden op een diverse samenleving
Binnen het rechtenprogramma is besloten dat het belangrijk is om het recht en rechtsonderwijs toegankelijk te maken voor een breder publiek en dat studenten leren hoe ze helder kunnen communiceren. Het programma legt de nadruk op het gebruik van duidelijke taal bij juridische redeneringen en ontmoedigt studenten om te veel te leunen op juridisch jargon.
Zoals eerder vermeld, is een ander doel van onderwijs het overbrengen van de kennis, houding en het gedrag die nodig zijn om als lid van de samenleving te kunnen functioneren Biesta, G. (2009). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of Personnel Evaluation in Education), 21, 33-46. . In een samenleving die steeds meer multicultureel en steeds diverser wordt, betekent dit dat mensen in staat moeten zijn om te communiceren en een relatie te vormen met personen met uiteenlopende achtergronden, zowel in een professionele als in een persoonlijke setting.
“Dit kan worden bereikt door het verwerven van de attitudes, kennis, inzichten en vaardigheden (…) die nodig zijn om mensen te begrijpen en respecteren waarvan wordt aangenomen dat ze een andere achtergrond hebben. In staat zijn om op een passende en effectieve manier te communiceren en positieve en constructieve relaties te vormen met zulke mensen.” (Barret e.a., blz. 16)
Tools
Nadenken over de mate waarin de cursus studenten voorbereidt op een diverse samenleving
De volgende reflectievragen vormen een aanzet tot nadenken over het soort cursusleerdoelen en of dit al dan niet bijdraagt aan het doel om studenten voor te bereiden op een diverse samenleving:
- In hoeverre bereidt de cursus studenten voor om een bijdrage te leveren aan een diverse samenleving?
- In hoeverre maakt de cursus studenten bewust van de waarde van het ontwikkelen van attitudes, vaardigheden en kennis die nodig zijn voor interactie in een diverse samenleving?
- In hoeverre bereidt de cursus studenten voor om na te denken over en kritiek te uiten op het perspectief dat op hun onderzoeks- of werkterrein dominant is, vergeleken met het niet-dominante perspectief?
- In hoeverre bereidt de cursus studenten voor om mensen te begrijpen en respecteren en met mensen een interactie aan te gaan die op grond van hun gender, culturele achtergrond, etniciteit, leeftijd, religieuze achtergrond, functiebeperking, sociaal-economische status of ander aspect geen deel uitmaken van de dominante groep?
- In hoeverre bereidt de cursus studenten voor om kritisch naar zichzelf en de wereld te kijken?
Voorbeelden van leerdoelen die studenten voorbereiden op een diverse samenleving
Learning objectives that align with the development of knowledge, behaviors, and dispositions needed to interact in a diverse society may take different forms depending on the discipline. Some examples of such learning objectives:
- De studenten beschikken over het bewustzijn, het inzicht en de vaardigheden die nodig zijn om te kunnen werken (samenwerken, communiceren) in een diverse, meertalige wereld;
- De studenten zijn in staat om te reflecteren op het eigen referentiekader en geven er blijk van te beschikken over een eigen standpunt dat niet noodzakelijkerwijs overeenkomt met het universele standpunt;
- De studenten zijn in staat om culturele/nationale verschillen en de achterliggende context uit te leggen en betekenis te geven aan die context;
- De studenten zijn in staat om kritisch te reflecteren op de samenwerking binnen een project;
- De studenten beschikken over competenties op het gebied van interculturele interactie en over reflectievermogen met betrekking tot interculturele interactie;
- De studenten zijn in staat om bij het analyseren van een probleem of casus verschillende standpunten te integreren en combineren;
- De studenten geven er blijk van dat ze door het combineren van verschillende standpunten tot creatieve oplossingen kunnen komen, zowel individueel als in een groep.