UU Inclusive Teaching Toolbox


Versterken van de sociale cohesie

De introductiedagen kunnen voor alle studenten aantrekkelijk worden gemaakt door het informatieve deel te scheiden van de sociale activiteiten, en/of door de sociale activiteiten voor alle studenten interessant te maken: “[…] Vaak ook iets speels, gewoons iets leuks doen. […] Maar gewoon iets leuks doen, als studenten uit minderheidsgroepen dan in contact komen met studenten uit de meerderheidsgroep, dat helpt.”

Sociale cohesie is een brede term voor een omgeving waarin onderling vertrouwen, een gevoel van erbij horen en de bereidheid om mee te doen, de regel zijn Chan, J., To, H.-P., & Chan, E. (2006). Reconsidering Social Cohesion: Developing a Definition and Analytical Framework for Empirical Research. Social Indicators Research, 75, 273-302. . Er is geopperd dat sociale cohesie niet alleen leidt tot een betere sfeer in de klas, maar ook tot betere samenwerking Morel, N. J. (2014). Setting the Stage for Collaboration: An Essential Skill for Professional Growth. The Delta Kappa Gamma Bulletin, 81, 36-39. . Om alle studenten te helpen succesvol te zijn, moeten docenten een uitnodigende leeromgeving creëren, meteen vanaf het moment dat de studenten het klaslokaal binnenlopen. In het geval van adolescenten kan dit een behoorlijke uitdaging zijn (Kwon e.a.., 2012), zeker in een omgeving waarin ze steeds met andere studenten in de klas zitten. Het creëren van een uitnodigende leeromgeving is zelfs nog belangrijker wanneer wordt lesgegeven aan studenten uit een ander land, die wellicht onbekend zijn met de leeromgeving waarin ze zo-even zijn terechtgekomen De Vita, G. (2000). Inclusive approaches to effective communication and active participation in the multicultural classroom: An international business management context. Active Learning in Higher Education, 1, 168-180. . Vandaar dat sterk wordt aangeraden introductieactiviteiten te gebruiken om studenten in de gelegenheid te stellen elkaar, en hun docenten, te leren kennen. Introductieactiviteiten kunnen worden gebruikt voor informele activiteiten; 

  • om van elkaar te weten te komen hoe men wil worden aangesproken; 
  • om van elkaar te leren hoe men elkaars naam uitspreekt; 
  • om iets unieks van de ander te weten te komen. 

Dit helpt studenten om relaties op te bouwen, ook buiten de klas De Vita, G. (2000). Inclusive approaches to effective communication and active participation in the multicultural classroom: An international business management context. Active Learning in Higher Education, 1, 168-180. . Gebleken is dat dergelijke activiteiten niet alleen van nut zijn voor internationale studenten. Ook Nederlandse studenten hebben er baat bij, omdat ze ervaringen opdoen waarmee intercultureel bewustzijn wordt ontwikkeld Jones, E. (2010). Internationalisation and the student voice. New York: Routledge. . In deze sectie beschrijven we enkele van de activiteiten die docenten kunnen gebruiken om de sociale cohesie te versterken en zo de samenwerking binnen en buiten de klas te verbeteren. 

Tools

De Universiteit van West Virginia en de Universiteit van Indiana hebben een groot aantal activiteiten verzameld waarmee binnen en buiten de klas de sociale cohesie kan worden versterkt. Idealiter worden deze activiteiten uitgevoerd aan het begin van het academisch jaar, aan het begin van een cursus of voordat de studenten aan een groepsopdracht beginnen. Tot die activiteiten behoren onder meer:  

  • ‘Het is een leugen!’: de deelnemers worden gevraagd om drie dingen over zichzelf te vertellen, maar één daarvan moet een leugen zijn.  
  • ‘Op een onbewoond eiland’: vraag de studenten welke vijf voorwerpen ze mee zouden nemen naar een onbewoond eiland en laat ze de antwoorden uitwisselen. 

Wil je meer weten?

Voor meer tips, zie de website van de afdeling Diversity, Equity and Inclusion van de Universiteit van West Virginia (https://diversity.wvu.edu/) en de website van het Center for Innovative Teaching and Learning van de Universiteit van Indiana in Bloomington ( https://citl.indiana.edu/teaching-resources/guides/icebreakers.html).