Hoe gebruik je de Toolbox?
Je kunt naar de verschillende secties van deze toolbox navigeren (bijv. “Rol van de docent”) en vindt dan binnen elke sectie relevante thema’s (bijv. “Aanpakken van je eigen vooroordelen”). Deze secties zijn gebaseerd op elementen waar alle docenten bij hun onderwijsactiviteiten op de universiteit mee te maken hebben (bijv. omschrijven van leerdoelen, beoordelen van de vooruitgang van studenten). Leermiddelen Leerdoelen Onderwijs- en leeractiviteiten Rol van de docent Beoordeling
Per thema werden relevante (op de praktijk gebaseerde) literatuur en tools verzameld, waarna het projectteam:
- tools en onderwijsstrategieën heeft gecureerd: wat betekent dat we een korte beschrijving en/of samenvatting van bestaande tools en literatuur hebben gegeven;
- tools en onderwijsstrategieën heeft gecombineerd: wat betekent dat we per thema relevante informatie hebben geselecteerd en samengevoegd;
- tools en onderwijsstrategieën heeft aangepast: wat betekent dat we bestaand materiaal hebben aangepast of bijgewerkt zodat het beter beantwoordt aan de behoeften van docenten en cursuscoördinatoren aan de UU;
- tools heeft vervaardigd: wat betekent dat we op basis van bestaande literatuur nieuwe tools hebben gemaakt om het onderwijs aan de universiteit inclusiever te maken.
In de Toolbox kom je tal van voorbeelden en citaten tegen. Die zijn voornamelijk gebaseerd op/afkomstig uit gesprekken met focusgroepen van studenten, gesprekken met docenten en relevante onderzoeksliteratuur. De voorbeelden zijn soms om redenen van anonimiteit licht aangepast en/of omwille van de leesbaarheid vereenvoudigd.
Het materiaal en de toelichtingen worden op basis van de bijdragen van gebruikers voortdurend verbeterd en uitgebreid. Als je feedback hebt over de in de Toolbox beschreven tools of onderwijsstrategieën of een relevante casus die betrekking heeft op inclusief onderwijs, mail ons dan op het volgende adres: inclusivecurriculum@uu.nl.
Kleine veranderingen, grote impact
Werken aan het inclusiever maken van je cursus, kan een intimiderende taak lijken. Dit werd ook vaak gezegd in de gesprekken die we met docenten hadden. Als jij dat ook vindt, kun je het beste beginnen met het doorvoeren van een kleine verandering in de manier waarop je lesgeeft of in de content van de cursus. Bijvoorbeeld door te onderzoeken of het lesmateriaal de diversiteit van de samenleving en van de populatie van je studenten weerspiegelt. Een kleine verandering kan al een grote impact hebben op je studenten. Om je te helpen reflecteren op de content van je cursus en je wijze van lesgeven, hebben we ook een ‘reflectietool’ ontwikkeld. We hopen dat je deze toolbox nuttig vindt. Als je vragen of opmerkingen hebt, neem dan contact met ons op.
Wil je meer weten?
Wil je meer over het project weten? Kijk dan eens op de website van het project. Voor eventuele vragen kun je een mail sturen naar inclusivecurriculum@uu.nl.