UU Inclusive Teaching Toolbox


Rol van de docent

In een cursus van de studie rechten komt de vrijheid van godsdienst aan de orde. Terwijl de docent een juridische casus bespreekt waarbij een moslimvrouw is betrokken, fluisteren twee mannelijke studenten elkaar opmerkingen toe. Een studente met een hoofddoek die naast de twee mannelijke studenten zit, komt na de pauze niet meer terug in de klas.

Tijdens een gesprek met een focusgroep van UU-studenten merkte een van hen op dat andere studenten, en soms zelfs de docenten, tijdens de les grappen maken over MeToo of zeggen “doe niet zo autistisch”, wat deze student tamelijk kwetsend vond en zeker niet grappig. De student vond het echter moeilijk om deze kwestie bij de docent aan te kaarten.

Inclusieve pedagogiek wordt gedefinieerd als de vaardigheden en attitudes van een docent met betrekking tot het realiseren van inclusie Florian, L., & Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British educational research journal, 37(5), 813-828. .

Docenten zijn de belangrijkste actoren bij het toepassen van inclusiviteitsprincipes in de klas en het verwijderen van belemmeringen voor inclusie. Denk bijvoorbeeld aan het aanpakken van uitsluiting, het wegnemen van spanningen of het gebruiken van inclusieve taal. Tegelijkertijd moeten docenten zich bewust zijn van hun eigen biases wanneer ze zich in de omgang met studenten laten leiden door de eigen verwachtingen jegens hen. Het is belangrijk om voor ogen te houden dat de succesvolle toepassing van inclusiviteitsprincipes in belangrijke mate afhankelijk is van de attitude van de docent Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). A survey into mainstream teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational psychology, 20(2), 191-211. . “Wat docenten in de klas doen, heeft rechtstreeks gevolgen voor het leren van studenten.” Finkelstein, S., Sharma, U., & Furlonger, B. (2021). The inclusive practices of classroom teachers: a scoping review and thematic analysis. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 735-762.